ارسال پاسخ

۲۷ آبان ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1946

pvc-asso.ir

جایگزین نرم کننده های فتالات ها در محصولات PVC نرم چیست؟

   ماده  PVC در ترکیب با نرم کننده ها می تواند به عنوان یک فرمولاسیون انعطاف پذیر در زمینه های پزشکی، کاربردهای شیلنگ باغبانی و کفپوش ها و اسباب بازی  و...استفاده شود. 


نرم کننده های فتالاتی مانند DOP هیچ گونه پیوند کوالانسی با PVC ندارد  بنابراین از ماتریس PVC می تواند به داخل محصولات انعطاف پذیر مانند کیسه های خون و  دندانگیر کودکان و...مهاجرت کند. دوزهای بالا از فتالات ها می تواند منجر به ایجاد تغییر در سطح هورمون ها و نقص های هنگام تولد شود. اخیرا استفاده از نرم کننده های فتالاتی مانند DOP در کاربردهای پزشکی و اسباب بازی و تماس با مواد غذایی ممنوع شده  است.


جایگزین ها:
1- محصولات فتالاتی اصلاح شده جایگزین شده اند که می توانند بدون مهاجرت در ماتریس PVC باقی بمانند. از این محصولات می توان به DOP- SH( دی 2 اتیل هگزیل4 مرکاپتوفتالات) و iso DOP- SH اشاره کرد که از لحاظ خواص فیزیکی مشابه با DOP  هستند اما دارای گروه های عاملی اضافه برای ایجاد پیوند با پلیمر  PVC است. 


2- استفاده از نرم کننده های بدون فتالات برای کاربردهای بهداشتی  نیز رواج یافته است.


ذکر این نکته لازم است که استفاده از نرم کننده در محصولات UPVC( مانند لوله و اتصالات ) به هیچ عنوان مجاز نیست زیرا این مواد موجب رد شدن محصولات در آزمون ویکات و دفرمه شدن محصولات UPVC در دمای بالا در معرض هوای گرم تابستان خواهد شد. به جای استفاده از نرم کننده توصیه می شود از اصلاح کننده ها مانند CPE به این علت که باعث افزایش خاصیت لاستیکی محصولات UPVC می شود استفاده کرد این افزودنی علاوه بر ایجاد خاصیت الاستیسیته در لوله مقاومت در برابر ضربه در دماهای پایین افزایش می دهد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد